ІГРИ ФІНАНСОВО - ЕКОНОМІЧНОЇ СПРЯМОВАНОСТІ

 

Однією з найбільш ефективних форм роботи з дітьми в сфері економічного виховання є фінансово-економічні ігри. Вони сприяють закріпленню й розширенню знань про фінансово-економічну сферу діяльності дорослих, виробленню елементарних практичних навичок у сфері фінансово-економічних відносин.

Окрім завдань загальної цільової спрямованості, ці ігри розвивають психічні процеси, інтелект дитини, удосконалюють особистісні якості, створюють передумови для психологічної підготовленості до залучення до фінансово-економічної сфери діяльності.

Види  витрат

 Мета:  навчити  дітей  визначати  вид  витрат,  на  перше  місце ставлячи  основні витрати; розвивати вміння аналізувати, робити висновки.

Матеріал:  картки  із  зображенням  театру,  хліба,  будинку, дитячого  садочку,  меблів,  іграшок, цукерок тощо.

Хід  гри

Вихователь  пропонує  дітям  серед  карток  із  зображенням  обрати  ті,  зображення  яких  є основними витратами будь-якої людини.

Гроші  –  ціна

 Мета:  ознайомити  дітей  із  взаємозалежністю  якості  товару  та  його  ціни;  учити дітей співвідносити якість із ціною; розвивати вміння аналізувати, робити висновки.

Матеріал:  картки-гроші,  різні  товари  (іграшки  різної  якості:  старі,  нові,  м’які,  електричні  тощо; книжки різного обсягу, одяг тощо).

Хід гри

Ця гра має декілька варіантів:

а) вихователь пропонує дітям зробити покупки, обираючи найдешевші  товари,  але  з  найкращою  якістю; 

б)  вихователь  пропонує  написати  цінники  для  продажу різних товарів – діти повинні проаналізувати якість товару та, відповідно до цього, визначити вартість товару;

в) скласти перелік найкращих та найкорисніших товарів, які можна купити на конкретну суму грошей.

 

Покупки

Мета:  закріпити  знання  дітей  про  будову  супермаркету,  розвивати  аналітичне мислення, кмітливість.

Хід  гри

 Вихователь  пропонує  дітям  для  ігри  в  супермаркет  розташувати  полички  з  товаром  за спільними характеристиками  –  зробити відділи товарів (молочні продукти, іграшки, одяг, канцелярські товари, фрукти тощо). Після цього  дітям пропонується обрати найкоротший шлях до якогось із товарів.

Як  результат:  діти  можуть  переставити  полички  чи  товари,  для  того  щоб  було  зручніше  знаходити  потрібну річ.

 

Банк

Мета:  закріпити  знання  дітей  про  діяльність  банка,  розширити  світогляд,  розвивати мислення, формувати вміння рахувати, порівнювати, аналізувати.

Хід гри

Діти, ознайомлені  з  діяльністю банка, можуть виконувати  наступні банківські операції: знімання  грошей  з  картки,  обмін  валют,  оплата  комунальних  послуг,  оплата  за  дитячий  садок,  обмін старих  купюр  на  нові.  Діти  розподіляють  ролі  між  собою:  декілька  дітей  стають  касирами,  інші  – відвідувачами банку. Гра може повторюватися декілька разів зі зміною ролей.

Корисна  річ

  Мета:  закріпити  знання  дітей  про  товар,  виховувати  дбайливе  ставлення  до предметів; розвивати фантазію, уміння аналізувати.

Хід  гри

Вихователь  пропонує  дітям  уважно  роздивитися  запропонований  предмет  (олівець, книжка, подушка, ложка тощо) та визначити його основне функціональне призначення. Після цього діти намагаються придумати якомога більше способів використання цього предмету.

 

Кордон

 Мета: закріпити знання дітей про експорт та імпорт товарів.

Хід заняття

 Діти розподіляються на дві групи, дві країни. Кожна країна має свою назву й отримує різні  товари.  Після  вихователь  звертається  до  однієї  з  країн:  «Експорт  книжок  до  іншої  крани»,  інша країна  повинна  отримати  книжки  та  відповісти:  «Дякуємо  за  імпортні  книжки».  Таким  чином здійснюється обмін товарами між країнами.

Впізнай  професію

  Мета:  закріпити  знання  дітей  про  професії  людей, розвивати  кмітливість, увагу, спостережливість.

Хід гри

Діти зображують за допомогою пантоміми людей різних професій. Кожен з дітей загадує собі професію. Після починає розповідати про себе. Наприклад: я варю суп, готую печиво, годую дітей – хто я? Діти намагаються впізнати професію.

 

Розкладіть товар

Мета: вчити дітей класифікувати предмети за спільними ознаками; закріплювати знання малят про різновиди торгових об’єктів.

Хід гри

Перед дитиною розкладають кілька картинок із зображенням предметів, що можуть бути товаром у різних крамницях.

Завдання 1. Розкласти картинки на групи, в яких предмети поєднано за спільним призначенням. Дати назви крамницям, які можуть взяти для продажу даний товар, наприклад: «Молоко», «Хліб», «Іграшки», «Одяг» тощо.

Завдання 2. Згруповуючи картинки, не потрібно диференціювати предмети за спільними ознаками, а запропонувати свої варіанти їх сполучення, керуючись власним досвідом. Наприклад, «Гастроном», «Дитячий світ», «М’ясо — молоко», «Садовина та городина» тощо.

Умілі руки

Мета: виховувати дбайливе ставлення |до предметів, виготовлення яких потребує копіткої праці різних за фахом людей; учити раціонально використовувати речі, що були в ужитку.

Хід гри

Дітей розподіляють на дві команди по 5-6 осіб. Вихователь називає або показує будь-який предмет і пропонує розповісти про його призначення. Після цього дітям дається завдання придумати, як ще можна використати його в дещо зміненому або в тому ж стані, проте за умови, що він вже застарілий й не може бути використаний за своїм призначенням.

 

Не помиліться

Мета: закріпити знання дітей про послідовність процесу купівлі товару; формувати вміння встановлювати логічний ланцюжок дій, що об’єднані одним сюжетом; розвивати логічне мислення.

Хід гри

Дитині пропонуються для розгляду картинки (5-6), що різняться за змістом зображення: мама дає дитині гроші; дитина йде вулицею із порожньою торбинкою; дитина входить до крамниці; стоїть біля каси; бере хліб у продавця; йде додому з наповненою торбинкою.

Завдання 1. Розкласти картинки в ряд у такій послідовності, що відповідає логіці дій зображеного на них.

Завдання 2. Скласти коротеньке оповідання за картинками, дотримуючись послідовності дій.

Оцініть вчинок

Мета: виховувати дбайливе ставлення до природних ресурсів та інших матеріальних цінностей; на основі логічного мислення вчити робити самостійні висновки.

Хід гри

Ведучий пропонує дітям послухати розповідь, яка передбачає помилку об’єктивно невиправдану для будь-якого героя.

Завдання:

а) знайти помилку в діях;

б) обґрунтувати свою відповідь;

в) дати оцінку дії.

Орієнтовні розповіді ведучого

Рано-вранці зазирнуло сонечко у віконце Вовиної кімнати. Прокинувся хлопчик, солодко позіхнув, потягнувся, увімкнув світло й почав робити гімнастику.

Вирішила Марійка випрати сукенку своєї ляльки. Вибрала вона найбільшу чашку, налила в неї води по вінця, взяла мило та й почала прати. Дуже старалася Марійка, і сукенка стала чистою й красивою.

                                  

Що є найважливішим?

Мета: закріплювати вміння орієнтуватися в поняттях «предмети розкоші» та «життєво необхідні предмети»; вчити диференціювати предмети за ступенем їхньої значущості, роблячи логічні висновки.

Хід гри

У грі можуть брати участь 2-3 дітей. Кожному з них дається картка із зображенням предметів, які використовуються людьми у різних життєвих ситуаціях.

Завдання 1. Закрити фішками предмети, які не є життєво необхідними для людини та які можна назвати предметами розкоші.

Завдання 2. Пояснити призначення предметів, зображених на малюнках, що залишилися. Обґрунтувати їх необхідність для людини.

Завдання 3. Закрити фішками зображення речей, найбільш важливих для життєдіяльності людини, предметів, без яких важко обійтися. Запропонувати обґрунтувати своє ставлення до предметів розкоші, зображення яких залишилися закритими.

З метою ускладнення завдання можливе використання другого варіанту гри: дитині дається більш складне завдання — закрити фішками зображення тих предметів, які можуть мати подвійну функцію, тобто в один і той же час бути і предметами розкоші, й життєво важливими для окремих людей. Наприклад, машина для інваліда, фортепіано для піаніста, прикраси для артиста й тощо.

 

Ми-художники

Мета: закріпити знання дітей про рекламу; розвивати у них естетичні почуття й художній смак; учити встановлювати взаємозв’язок між рекламою та успіхом у торговельних стосунках «продавець — покупець».

Хід гри

Кожному учасникові гри, «художнику-оформлювачу» (їх може бути 2-3), дається завдання — зробити рекламу своїй крамниці. Решта дітей оцінюють роботу тих, хто грається, наприкінці визначають переможців.

Варіант 1. Кожен учасник гри одержує певну кількість кольорових силуетів різних предметів, які можуть бути товаром крамниць певного виду («Іграшки», «Квіти», «Хліб», «Молоко» тощо).

Варіант 2. Із загальної кількості силуетів необхідно вибрати тільки ті, які потрібні для складання реклами «своєї» крамниці.

 

Чия праця є важливішою?

Мета: закріпити знання дітей про джерела грошових прибутків; вчити диференціювати види трудової діяльності людини відповідно до їхньої цільової спрямованості.

Хід гри

Дитині пропонується декілька картинок І із зображенням різних дій дорослих людей: чоловік спить; лікар слухає хворого; продавець обслуговує покупця; жінка пере білизну; чоловік копає яму для саджання дерева.

Завдання 1. Згрупувати ті картинки, на яких зображені дії, що пояснюються як суспільно корисна праця та оплачуються (лікар слухає пацієнта, продавець відпускає товар покупцеві).

Завдання 2. Згрупувати ті картинки, на яких зображені дії людини, які мають подвійну функцію. Наприклад, жінка пере білизну — це може бути і мама, і працівниця пральні; чоловік копає землю — це може бути і тато, і садівник.

 Сюжетно-рольові ігри

  

Сюжетно-рольова гра «Круїз»

Мета: Розвивати творчу уяву. Виховувати культуру мовного спілкування. Закріпити в грі економічні поняття «бюджет», «економія», «вигода», «заробітна плата», «витрати», знання про природно-кліматичні зони (тропіки, пустеля, гори).  Продовжувати вчити виконувати ролі відповідно до сюжету, використовуючи атрибути і будівельний матеріал.

Короткий опис: на початку гри всі отримують деяку кількість грошей.

Вибираються будівельники. Вони будують корабель за схемою і отримують зарплату. Вибирається команда корабля. Вихователь пропонує відправитися в круїз. Набирається група туристів, вихователь бере на себе роль керівника групи. На кораблі організовується буфет. На зупинках проводяться платні екскурсії, де екскурсоводи знайомлять з особливостями данної місцевості.

 

Сюжетно-рольова гра «Магазин»

Мета: формувати вміння широко і творчо використовувати в грі отриманні знання про економічні поняття. Розвивати здатність спільно розгортати гру, погоджуючи власний ігровий задум з задумами одноліток. Закріплювати вміння співвідносити товар з певною кількістю грошей. Виховувати культуру мовного спілкування. Короткий опис: вихователь оголошує, що побудували новий магазин. Шофер привозить товар, покупці приходять до магазину і за гроші купують у продавців товар.