Додаток до наказу

від 31.08.2021р. №154

 

Положення

про Команду психолого-педагогічного супроводу

дитини з особливими освітніми потребами

закладу дошкільної освіти №8 «Золотий ключик» Нетішинської міської ради

 

1.                  Загальні положення

1.1.            Команда психолого-педагогічного супроводу дитини з особливими освітніми потребами (далі – Команда супроводу) є однією з форм взаємодії спеціалістів закладу дошкільної освіти, які забезпечують дітям з особливими освітніми потребами (далі - ООП) здобуття освіти в умовах інклюзивного навчання в закладі дошкільної освіти. 

1.2.             Метою Команди супроводу є:

впровадження інклюзивної освіти в закладі дошкільної освіти, розв’язання організаційних питань інклюзивної освіти для дітей з ООП, забезпечення індивідуального психолого-педагогічного супроводу дітей з ООП, надання своєчасної спеціалізованої допомоги дітям з ООП шляхом здійснення комплексності в діагностико-консультативній і корекційно-розвитковій роботі, яка забезпечує своєчасне виявлення і кваліфікацію ускладнень  відповідно до  вікових та індивідуальних особливостей дітей, спеціальних освітніх потреб, стану здоров’я.

1.3.            Команда супроводу діє відповідно до норм Закону України «Про освіту» (05.09.2017 р. № 2145-VIII),  Закону України «Про дошкільну освіту» від 11.07.2011р. № 2628-III (із змінами, внесеними згідно із Законом №2145-VIII від 28.09.2017), наказу МОН України «Про затвердження примірного положення про команду психолого-педагогічного супроводу дитини з особливими освітніми потребами в закладі загальної середньої та дошкільної освіти» від 08.06.2018р. № 609, Постанови Кабінету Міністрів України №545 від 12.07.2017р. «Про затвердження Положення про Інклюзивно-ресурсний центр» (зі змінами від 21 липня 2021 р. №765, наказу МОН України від 06.02.2015 №104/52 «Про затвердження Порядку комплектування інклюзивних груп у дошкільних навчальних закладах» зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 26 лютого 2015 року за №224/26669,  листа МОН України від 12.10.2015 року №1/9-487 «Щодо організації діяльності інклюзивних груп у дошкільних навчальних закладах» (Інструктивно-методичні рекомендації), постанови Кабінету Міністрів України від 10.04.2019 року №530 «Про затвердження Порядку організації діяльності інклюзивних груп у закладах дошкільної освіти» (зі змінами від 28.07.2021р. №769, Листа МОН України від 10.04.2019 №1/9-235 «Щодо Порядку зарахування дітей до інклюзивних  та спеціальних груп  закладів дошкільної освіти», інших нормативно-правових документів у галузі освіти, Статуту закладу дошкільної освіти №8 «Золотий ключик» Нетішинської міської ради, а також цього Положення.

1.4.            Персональний склад Команди супроводу затверджується наказом керівника закладу дошкільної освіти.

1.5.            Команда супроводу дитини з ООП співпрацює з Інклюзивно-ресурсним центром (далі – ІРЦ) з питань надання корекційно-розвиткових послуг та методичного забезпечення її діяльності.

2.                  Склад учасників Команди супроводу

2.1.            Склад Команди супроводу визначається з урахуванням освітніх потреб дитини з ООП.

2.2.            До складу Команди супроводу дитини входять:

постійні учасники:

-                     вихователь-методист;

-                     практичний психолог;

-                     соціальний педагог;

-                     вихователі інклюзивних груп;

-                     асистент вихователя;

-                     вчитель-логопед;

-                     батьки дитини з ООП;

залучені фахівці:

-                     медичний працівник закладу дошкільної освіти;

-                     лікар;

-                     музичний керівник;

-                     інструктор з фізичної культури;

-                     асистент дитини;

-                     спеціалісти системи соціального захисту населення, служби у справах дітей тощо.

-                      

3.                  Принципи діяльності Команди супроводу

3.1.            Основними принципами діяльності Команди супроводу є:

-                     повага до індивідуальних особливостей дитини з ООП;

-                     дотримання інтересів дитини з ООП, недопущення дискримінації та порушення її прав;

-                     командний підхід;

-                     активна співпраця з батьками дитини з ООП, залучення їх до освітнього процесу та розробки індивідуальної програми розвитку дитини з ООП (далі – ІПР);

-                     конфіденційність та дотримання етичних принципів;

-                     міжвідомча співпраця.

 

4.                  Завдання Команди супроводу

4.1.            Основними завданнями Команди супроводу є:

-                     організація роботи з дітьми з ООП в інклюзивних групах;

-                     збір інформації про особливості розвитку дитини, її інтереси, труднощі, освітні потреби з метою визначення та реалізації належної підтримки, вжиття адекватних заходів, залучення додаткових фахівців на етапах створення, реалізації та моніторингу виконання  ІПР;

-                     всебічне обговорення особливостей (труднощів) розвитку дитини з урахуванням інформації різних фахівців, з метою визначення напрямів психолого-педагогічних та корекційно-розвиткових послуг, що можуть бути надані в межах закладу дошкільної освіти на підставі висновку ІРЦ та забезпечення надання цих послуг;

-                     з’ясування потенціалу розвитку дитини, актуалізація її позитивних особистісних якостей;

-                     розроблення та реалізація ІПР для кожної дитини з ООП та моніторинг її виконання з метою коригування та визначення динаміки розвитку дитини;

-                     надання методичної підтримки педагогічним працівникам закладу дошкільної освіти з організації інклюзивного навчання;

-                     створення належних умов для інтеграції дітей з ООП в освітнє середовище;

-                     проведення консультативної роботи з батьками дітей з ООП (або осіб, які їх замінюють) щодо особливостей їх розвитку, навчання та виховання;

-                     проведення інформаційно-просвітницької роботи у закладі дошкільної освіти серед педагогічних працівників, батьків і дітей з метою недопущення дискримінації та порушення прав дитини, формування дружнього та неупередженого ставлення до дітей з ООП;

-                     ведення документації, що відображає актуальний розвиток дитини, динаміку її стану, рівень успішності.

4.2.            Команда супроводу відповідно до покладених на неї завдань аналізує результативність впровадження інклюзивної освіти у закладі дошкільної освіти.

 

5.                  Основні функції учасників Команди супроводу

5.1.             Адміністрація закладу дошкільної освіти (вихователь-методист):

- формування складу Команди супроводу;

- призначення відповідальної особи щодо координації розроблення ІПР;

- організація роботи Команди супроводу;

- контроль за виконанням висновку ІРЦ;

- залучення фахівців (в тому числі фахівців ІРЦ) для надання психолого-педагогічних та корекційно-розвиткових послуг дітям з ООП;

- контроль за виконанням завдань учасниками Команди супроводу своїх функцій;

- розроблення спільно з іншими учасниками Команди супроводу індивідуального навчального плану дитини з ООП;

- залучення батьків дитини з ООП (або осіб, які їх замінюють) до розроблення і погодження ІПР;

- оцінка діяльності педагогічних працівників, залучених до реалізації ІПР;

- моніторинг виконання ІПР.

5.2.            Практичний психолог:

-  вивчення та моніторинг психічного розвитку дитини з ООП;

- психологічний супровід дитини з ООП;

- надання корекційно-розвиткових послуг дитині з ООП згідно з ІПР;

- надання рекомендацій, консультацій та методичної допомоги педагогічним працівникам закладу дошкільної освіти у роботі з дитиною з ООП;

- консультативна робота з батьками дитини з ООП;

- просвітницька робота щодо формування психологічної готовності в учасників освітнього процесу до взаємодії в інклюзивному середовищі.

5.3.            Соціальний педагог:

- соціально-педагогічний патронаж дитини з ООП та її батьків;

- виявлення соціальних проблем, які потребують негайного вирішення, при потребі направлення до відповідних фахівців з метою надання допомоги;

- вивчення соціальних умов розвитку дитини з ООП;

- соціалізація дитини з ООП, адаптація її у новому колективі;

- інформування дитини з ООП та її батьків про мережу закладів позашкільної освіти, залучення дитини до участі в гуртках, секціях, з урахуванням її можливостей;

- надання рекомендацій учасникам освітнього процесу щодо шляхів ефективної інтеграції дитини з ООП в колектив однолітків, формування позитивного мікроклімату в дитячому колективі, подолання особистісних, міжособистісних конфліктів;

- захист прав дитини з ООП, за відповідним дорученням представлення її інтересів у відповідних органах та службах.

5.4.            Вчитель-логопед:

- надання корекційно-розвиткових послуг дитині з ООП, згідно ІПР;

- моніторинг досягнень у відповідній сфері розвитку дитини, згідно ІПР;

- надання рекомендацій педагогічним працівникам щодо особливостей організації освітнього процесу, реалізації корекційно-розвиткових цілей в процесі навчання, технології для досягнення кінцевих цілей навчання, визначених в ІПР та застосування адаптацій (модифікацій);

- консультативна робота з батьками дитини з ООП.

5.5.            Вихователь інклюзивної групи:

-  забезпечення освітнього процесу дитини з ООП з урахуванням особливстей її розвитку та ІПР;

- підготовка інформації для учасників засідання Команди супроводу про особливості навчально-пізнавальної діяльності дитини з ООП, її сильні сторони та потреби, результати виконання дитиною освітнього плану;

- участь у підготовці індивідуального навчального плану дитини з ООП;

- розробка індивідуального освітнього плану;

- визначення, спільно з іншими педагогічними працівниками рівня досягнення кінцевих цілей навчання, передбачених ІПР;

- створення належного мікроклімату в колективі;

- надання інформації батькам про стан засвоєння освітнього плану дитиною з ООП.

5.6.            Асистент вихователя:

- спостереження за дитиною з метою вивчення її індивідуальних особливостей, схильностей, інтересів та потреб;

- участь в організації освітнього процесу дитини з ООП;

- участь у розробці ІПР;

- участь у підготовці індивідуального навчального плану та індивідуального освітнього плану;

- адаптація освітнього середовища, навчальних матеріалів відповідно до потенційних можливостей та з урахуванням індивідуальних особливостей розвитку дитини з ООП;

- оцінка спільно з вихователем рівня досягнення кінцевих цілей навчання, передбачених ІПР;

- підготовка інформації для учасників засідання Команди супроводу за результатами спостереження за дитиною щодо її індивідуальних особливостей, інтересів та потреб;

- надання інформації батькам, педагогічним працівникам щодо особливостей розвитку дитини з ООП.

5.7.            Медичний працівник:

- інформування учасників Команди супроводу про стан здоров’я дитини та її психофізичні особливості;

- за необхідності, здійснює збір додаткової інформації від батьків, закладу охорони здоров’я щодо стану здоров’я дитини.

5.8.              Музичний керівник:

- проведення музичних занять, індивідуальної роботи з дитиною з ООП;

- організація свят та розваг з урахуванням можливостей, схильностей дитини з ООП;

- консультування батьків з питань ролі музичних засобів у розвитку дитини з ООП.

5.9.             Інструктор з фізичної культури:

- вивчення фізичного розвитку дитини з ООП;

- проведення  занять з фізичної культури на інклюзивній групі з врахуванням специфіки розвитку, можливостей, стану здоров’я дитини з ООП;

- консультування батьків з питань фізичного розвитку та загартування дитини з ООП.

5.10.         Батьки дитини з ООП (або особи, які їх замінюють):

- доведення інформації про дитину (стиль, спосіб навчання, успіхи, труднощі у виконанні домашніх завдань);

- прийняття участі у роботі Команди супроводу, в тому числі залучення до складання ІПР;

- створення умов для навчання, виховання та розвитку дитини.

 

6.                  Організація роботи Команди супроводу

6.1.            Загальне керівництво Командою супроводу дитини з ООП покладається на керівника закладу дошкільної освіти, який несе відповідальність за виконання покладених на Команду завдань та розподіл функцій між її учасниками.

6.2.            Основною організаційною формою діяльності Команди супроводу є засідання її учасників. Засідання Команди супроводу дитини можуть бути плановими та позачерговими. Планові засідання проводяться не менше трьох разів протягом навчального року. Позачергові засідання скликаються за потребою. Ініціювати позачергове засідання Команди супроводу може будь-хто з її учасників. Їх мета – виявлення причин проблем, які виникають в процесі освітньої діяльності та пошуків способів їх розв’язання.

6.3.            Головою засідання Команди супроводу є вихователь-методист.

6.4.            Рішення засідання Команди супроводу приймаються за результатами колегіального обговорення інформації кожного її учасника відкритим голосуванням (за умови присутності на засіданні не менше  2/3 від загального складу).

6.5.            Рішення засідання Команди супроводу оформляється протоколом, який веде секретар засідання. Протокол засідання підписується головою, секретарем та усіма учасниками засідання.

6.6.            Секретар засідання призначається із числа постійних учасників Команди супроводу.

 

7.                  Організація надання психолого-педагогічних та корекційно-розвиткових послуг дитині з особливими освітніми потребами

7.1.            Відповідно до висновку ІРЦ, індивідуальної програми реабілітації дитини з інвалідністю (за наявності), результатів психолого-педагогічного вивчення дитини Команда супроводу складає індивідуальну програму розвитку дитини з ООП впродовж 2-х тижнів з моменту початку освітнього процесу.

ІПР погоджується батьками та затверджується керівником закладу дошкільної освіти

7.2.            Команда супроводу переглядає ІПР з метою її коригування та визначення прогресу розвитку дитини у закладі дошкільної освіти тричі на навчальний рік (у разі потреби – частіше).

7.3.            Відповідно до особливостей розвитку дитини з ООП Команда супроводу розробляє індивідуальний освітній план.

Індивідуальний освітній план – документ (частина ІПР), що визначає послідовність, форму і темп засвоєння дитиною з ООП у закладі дошкільної освіти компонентів освітньої програми з метою реалізації її індивідуалньої освітньої траєкторії.

7.4.            Команда супроводу визначає способи адаптації (у разі необхідності модифікації) освітнього середовища, навчальних матеріалів відповідно до потенційних можливостей та з урахуванням індивідуальних особливостей розвитку дитини з ООП.

7.5.            Команда супроводу надає психолого-педагогічні та корекційно-розвиткові послуги шляхом проведення індивідуальних і групових занять з дитиною з ООП.

7.6.            У разі виникнення труднощів у реалізації ІПР, Команда супроводу звертається до фахівців ІРЦ щодо надання методичної допомоги.

7.7.            Команда супроводу формує та узгоджує з батьками (або особами, які їх замінюють) розклад корекційно-розвиткових занять дитини з ООП.

7.8.            Корекційно-розвиткові заняття згідно ІПР проводяться педагогічними працівниками закладу дошкільної освіти та (або) залученими фахівцями ІРЦ, інших установ/закладів, фізичними особами, які мають право здійснювати освітню діяльність у сфері освіти.

 

8.                  Права Команди супроводу

8.1.             Залучати до участі у своїй роботі представників місцевих органів виконавчої влади, органів місцевого самоврядування, навчальних закладів (за погодженням з їхніми керівниками), фахівців ІЦР, а також незалежних експертів (за згодою та за потребою).

8.2.             Організовувати проведення конференцій, семінарів, нарад та інших заходів.

8.3.            Надавати пропозиції щодо вдосконалення навчально-методичної та матеріально-технічної бази для успішної реалізації інклюзивної освіти в умовах закладу дошкільної освіти.

 

9.                  Обовязки Команди супроводу

9.1.             Відвідувати засідання Команди супроводу.

9.2.             Дотримуватись порядку та регламенту проведення засідань Команди супроводу.

9.3.            Виконувати свої функції, керуючись даним Положенням та нормативно-правовою базою в сфері інклюзивної освіти.

 

10.              Взаємозв’язки Команди супроводу

 

10.1. Команда супроводу під час виконання покладених на неї завдань взаємодіє з органами місцевого самоврядування, іншими навчальними закладами, фахівцями ІРЦ, спеціалістами системи соціального захисту населення, служби у справах дітей, психологічною службою.